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Le Défi distance 2005 - comptes-rendus sur la liste de discussion anglaise Yahoo group HPAC (traduction webmestre) Cross-country Challenge 2005 - accounts from the discussion list HPAC Yahoo group

Les opinions exprimées étaient celles des auteurs au moment écrit. Le webmestre et traducteur ne partage pas nécessairement toutes les opinions exprimées. The expressed opinions were the ones of the authors at the time written. the webmaster does not necessarily share all the opinions expressed.

De: "Stewart Midwinter"
Date: Sun, 24 Jul 2005 12:53:49 -0600
Objet: [hpac] The Willi - 1st report


hi all:

Yesterday was day one of the Willi. Lots of clouds, a few sun holes, rain showers, windshears were the order of the day. If you were in the LZ and it started to look good, it was already too late to head up as the next cloud build-up was already starting. A few pilots had sleigh rides but no XC.

At the pilot's meeting we had a good turnout, lots of old faces and a few new. Mostly it was a day for hanging around and renewing acquaintances.

In the evening the Red Bull team trike flew overhead and two parachutists jumped out of the back seat. One showed good judgement and opened his 'chute at a high enough altitude, while the other waited until he was two seconds from impact before deploying. Poor judgement, and no time to deal with any malfunction. This was followed by some low-level trike wingovers by pilot Chris Santacroce. Othar Lawrence then showed up and plopped several cases of RedBull down and laid a large bottle of vodka on top. This was to accompany the bratwurst being cooked up by Tihi at the warming hut.

A word here on the new campground at the Nicholson LZ: outstanding. Great facilities including a brand new wash-house with showers, a kitchen hut in case it's raining, a nice walk-in campground for tents, and a separate RV area.

today it's unstable with a moderate NW wind. It was light on launch, which encouraged a number of intermediate HG pilots to launch, but strong and gusty in the LZ, which kept them all on their toes. All was well with the landings.

Forecast for tomorrow looks like improving weather.

De: "Stewart Midwinter"
Date: Sun, 24 Jul 2005 12:53:49 -0600
Objet: [hpac] The Willi - 1er compte-rendu


Salut tous:

Hier était jour un du Willi. Beaucoup de nuages, quelques trous ensoleillés, averses, cisaillements étaient les plats du jour. Si vous étiez à l'attéro et que ca commençait à avoir l'air bon, il était déjà trop tard pour monter puisque les nuages se redéveloppaient déjà trop. Quelques libéristes ont fait des descentes mais pas de distance.

Au breffage des pilotes la plupart y étaient, beaucoup de visages connus et quelques nouveaux. C'était surtout une journée pour refaire connaissance.

Dans la soirée, l'équipe ULM Red Bull nous a survolé et deux sauteurs BASE se sont élancés. Un a montré du bon sens en ouvrant son parachute rapidement alors que l'autre a attendu être à deux secondes de l'impact avant de déployer. Mauvais jugement et pas de temps pour géré un problème. Ce fut suivi de boucles à basse altitude par pilote Chris Santacroce. Othar Lawrence arrive alors et dépose plusieurs caisses de RedBull et place une bouteille de Vodka dessus. Ceci pour accompagner les saucisse traditionelles cuites par Tihi dans la hutte.

Un mot ici sur le nouveau terrain de camping de l'attéro de Nicholson: excellent. Belles installations incluant une maison de lavage avec douches, une cuisine pour en cas de pluie, des places pour tenter et une section séparée pour autocaravanes.

Aujourd'hui instable avec vent NO modéré. C'était léger au décollage, ce qui a encouragé un nombre de deltistes intermédiaires à décoller, mais fort et rafaleux à l'attéro les rendaient prudents. Tout est bien allé lors des atterrissages.

Météo pour demain semble meilleure.

De: "Stewart Midwinter"
Date: Tue, 26 Jul 2005 09:00:02 -0600
Objet: [hpac] Willi XC Challenge Day 3


Monday we had lighter winds on the ground, and early development of cu's on both sides of the range. First PGs were off around 12:30, but lift was light at first. Brett Hazlett and Scott Gravelle were the first HG pilots to launch, around 13:30. I was next off at 13:55; by that time at least 10 PGs had launched. Since the wind was northerly, the first thermal was down by the towers, but it was not well defined, and I had some trouble climbing. Arriving over Mt Seven, I found strong lift to near cloudbase, but also evidence of windshear, since there was lots of turbulence.

Over at Pagliaro, thermalling in front of the mountain felt like lee-side. I headed around the south side and got a worse shit-kicking so I headed out over the flat forest toward the highway. Over a remote cut-block at 1600m I picked one up and climbed back up to peak-top height, allowing me to rejoin the range at Hunter Mtn. Along with Pitor in a PG, we shot up like corks at 5 m/s or more, to cloud at 3100m. The PG pilots were getting lots of big wing folds, surges, etc. Rough for them as well. Travelling south above the range, I could see I was actually crabbing slightly to the backside at times. After going weightless at Coral Peak, I pulled in the bar and sped around Tower Peak. Eventually I picked up another thermal over a way-back cut-block and got up to 2200m. I didn't get any more out-front thermals after that, so I had to land at Harrogate along with PG Ryan from Squamish. Satisfactory for my first mountain flight of the year, and first thermalling flight on a new glider (small XC).

While the air was ugly, others were not as deterred as I was. On the PG side, Othar Lawrence flew to Spilli and then back to Parson. Nicole McLearn landed at Edgewater with Norman. Allan Dickey got to Fairmont alond with Annelies Brown. And Ron Ford landed south of Canal Flats at the 160 km mark! So did Jon Orders in a HG. Then there was Brett Hazlett, who completed the first Invermere - return flight in 15 years. No one's done it since JC Hauchecorne in 1990 (his was to Mt. Swansea and back). Brett took 7 hours, and got up to 4000m in the back range. His vario recorded +10.6, - 8.1 m/s.

On the too-much-fun side, Rob Clarkson landed uphill in a cut-block at the base of Tower Peak, no damage to wing or him. He was lucky that Scott Gravelle watched him land, then memorise the various logging roads down to the valley floor, for Scott and John Chisholm then were were able to retrieve him. They came across a black bear on the road just around the corner from where Rob was walking to. PG pilot Zack hit the trees on Coral Peak, just north of Parson, and then had a long walk down.

Today is clear again, with light valley winds, but there is high cirrus and even lennies in the sky, so it might be another exciting day.

De: "Stewart Midwinter"
Date: Tue, 26 Jul 2005 09:00:02 -0600
Objet: [hpac] Willi défi distance jour 3


Lundi on a eu des vents plus légers au sol et nuages tôt des deux côté de la chaîne. Les premiers paras se sont envolés vers 12:30, mais les ascendances étaient trop faibles. Brett Hazlett et Scott Gravelle, les premiers deltistes à décoller vers 13:30. J'étais le suivant à 13:55, au moins 10 paras avaient déjà décollé. Puisque le vent était nord, le premier thermique se trouvait à l'antenne mais n'était pas bien formé et j'avais de la misère à monter. Arrivant au-dessus du mont 7, j'ai trouvé des thermiques forts jusqu'à proche du nuage mais aussi évidence de cisaillement puisqu'il y avait beaucoup de turbulence.

Au-dessus de Pagliaro, thermiquer devant la montagne ressemblait au côté sous le vent. Je me dirigeait vers le côté sud et reçu le pire coup au cul alors j'ai tourné vers la forêt plate vers la route. Au-dessus d'une coupe isolée à 1600 m j'en attrape un et remonte au niveau des pics, me permettant de rejoindre la chaîne au mont Hunter. Avec Pitor en para, nous ascendons comme des bouchons de lièges à 5 m/s ou plus, au nuage à 3100 m. Les paras avaient pleins de gros plis, ressources, etc. Dur pour eux aussi. Progressant sud au-dessus de la chaîne, je pouvais voir que je dérivais un peu vers le côté sous le vent de temps en temps. Après une chute libre au pic Coral, je tire sur la barre et accélèrais autour du pic Tower. Eventuellement j'accroche un autre thermique au-dessus d'une coupe éloignée pour remonter à 2200 m. Je n'ai pas trouvé de thermique devant après ca, alors j'ai atterri avec para Ryan de Squamish. Satisfaisant pour mon premier vol de montagne de l'année, et premier vol thermique avec cette nouvelle aile (petit XC).

Alors que l'air faisait dur, d'autres ne se sont pas découragés comme moi. Du côté parapente, Othar Lawrencea volé à Spilli et retour à Parson. Nicole McLearn a atterri à Edgewater avec Norman. Allan Dickey s'est rendu à Fairmont avec Annelies Brown. Et Ron Ford a atterri au sud de Canal Flats à 160 km! Jon Orders a fait de même en delta. Puis il y a Brett Hazlett, qui a complété le premier aller-retour Invermere en 15 ans. Personne ne l'avait fait depuis JC Hauchecorne en 1990 (le sien était mont Swansea et retour). Brett a pris 7 heures et monté à 4000 m sur la chaîne arrière. Son vario a enregistré +10.6, - 8.1 m/s.

Du côté hilarant, Rob Clarkson s'est posé dans une coupe à blanc à contre-pente à la base du pic Tower, sans dommage à l'aile ni lui. Chanceux que Scott Gravelle l'ait vu, puis mémorisé les dédales de chemins forestiers jusqu'au fond de la vallée, pour que Scott et John Chisholm puissent le récupérer. Ils ont rencontré un ours noir sur le chemin juste un virage avant de voir Rob. Parapentiste Zack frappe les arbres au pic Coral juste au nord de Parson, suivi d'une longue marche vers la route.

Ajourd'hui ciel clair encore, avec vent de vallée, mais il y a cirrus haut et même lenticulaires dans le ciel, jour probablement excitant encore.

De: "nicolemclearn"
Date: Tue, 26 Jul 2005 15:58:03 -0000
Objet: [hpac] Willi XC Challenge July 25


The past 2 days were pretty mediocre; sled rides mostly and a couple of nice evening flights to the summit etc. A couple of nights ago we did a night flight, taking off at 11pm and sled riding down to the bonfire. Yesterday was better but too windy for my tastes; but Jon Orders flew his HG to Invermere and landed at the airport.

Today was the first really nice day. Winds aloft were supposed to LV but they turned out to be NNE, so actually a bit leeside down the whole range (which we were soon to experience). Alan launched 1st about 1:30pm but wasn't getting high or away from launch, so the rest of us waited to conserve our energy. I launched about 2pm and didn't find anything at first. When I finally found something it took me right to the summit of 7 and then we were away to Pagliaro. Mark Fraser got there low and had to scratch for a bit. I was higher and rode the cloudstreet to Parson before making my first real stop to top up.

Cloudbase was about 3500-3600m ASL so not very high (to be expected since the first real sunny day after 2 days of rain cells). I mostly stayed above peak height until the 50km mark, at Spillimicheen. At this point I turned around since I was planning on the OR bonus points, but after about 6km back realized it was too windy and this was gonna take forever. So I turned around again and headed back downrange. By this time however a bunch of people had overtaken me and were ahead by now L.

Took the front range at Brisco and caught up with Norm and Mark. Got to the Gap and it was windy and bad lift. Down low it was nasty, with lots of collapses and huge thermals: the kind that rip your brakes out of your hands and then take you up at 7m/s with half a collapse. It was very industrial! I finally got tired of the ass-kicking I was getting and landed at the Edgewater Golf Course, 82 km from Mt. 7 launch. Norm also landed there. Mark and Hugo landed around Spur Valley area (77km).

There were several people still in the air when I landed. I imagine a bunch made it to Invermere and beyond. Several people opted for the OR bonus but nobody made it back. Othar flew about 56 km downrange and then about 28 km back before dirting it. Brett (on his HG) flew to Invermere and back to the GEAR LZ, for a total of about 200 km OR. I think he's in the HG lead now since he'll get the OR and LZ bonuses for a total of about 3100 points. Annelies and Alan landed at Fairmont. Charles Warren made it to Canal Flats, and Jon Orders flew to Skookumchuck (about 170 km).

Some pretty ripping thermals down low. Zack had a series of collapses at Willi's Peak (Parson), threw his reserve, and landed in a tree about 2000m ASL, right at the treeline. Some broken downtubes and tired arms, by most accounts a very rough day!

De: "nicolemclearn"
Date: Tue, 26 Jul 2005 15:58:03 -0000
Objet: [hpac] Willi Défi distance 25 juil


Les deux derniers jours étaient médiocres; descentes surtout ey quelques vol au sommet en soirée, etc. Il y a deux nuits, nous avons fait un vol de nuit, décollant à 23:00 et planant jusqu'au feu. Hier était mieux mais trop venteux à mon goût; mais Jon Orders a volé son delta à Invermere et atterri à l'aéroport.

Aujourd'hui était la première vraiment belle journée. Vent en altitude étaient supposé être léger-variable mais étaient NNE donc un peu sous le vent sur toute la chaîne (ce que nous allions vite voir). Alan a décollé en premier vers 13:30 mais ne montait pas haut ni ne s'éloignait, alors nous attendions pour conserver nos énergies. J'ai décollé vers 14:00 sans rien trouver au départ. Quand j'ai enfin trouvé quelque chose, ca m'a monté directement au sommet du mt 7 et pusi nous étions partis vers Pagliaro. Mark Fraser y est arrivé bas et a dû gratter pour un bout. J'étais plus haut et me promenait sous la rue de nuages jusqu'à Parson avant de faire un vrai arrêt pour me remplir.

Base des nuages vers 3500-3600 m alt. donc pas très haut (pas surprenant après deux jour de cellules orageuses). Je suis restée au-dessus du niveau des pics jusqu'au 50 km, à Spillimacheen. Là je me suis retournée pour revenir et avoir la prime aller-retour, mais après 6 km retour réalise que ca n'avance pas trop venteux. Je vire donc vent arrière. Pendant ce temps par contre, une bande m'a dépassé.

Pris la chaîne du devant à Brisco et rattrappé Norm et Mark. Arrive à la trouée et c'était venteux et mauvaises ascendances. Plus bas c'était méchant, avec plein de fermetures et gros thermiques: la sorte qui te tire les freins des mains et puis te grimpe à 7 m/s avec une aile mi-fermée. Très industriel! Je me suis finalement tannée de ces coups au cul et m'atterris au terrain de golf d'Edgewater, 82 km du décollage du mt 7. Norm y est aussi atterri. Mark et Hugo ont atterri vers la vallée Spur (77 km).

Il y avait encore plusieurs personnes en vol quand je me suis posée. J'imagine un paquet ont fait Invermere et au-delà. Plusieurs ont essayé la prime de retour mais aucun ne l'a fait. Othar a volé 56 km sud puis 28 km nord avant de frapper la poussière. Brett (sur son delta) a volé invermere et retour au GEAR, un total de 200 km aller-retour. Je crois qu'il domine maintenant puisqu'il aura les points primes de retour et de l'attéro, un total de 3100 pts environ. Annelies et Alan se sont posés à Fairmont. Charles Warren a fait Canal Flats, et Jon Orders, Skookumchuck (environ 170 km).

Quelques thermiques déchirants en bas. Zack a eu une série de fermetures au pic Willi (Parson), lance son secours, et se retrouve dans un arbre vers 2000 m alt., juste à la ligne des arbres. Quelques montants cassés et bras morts, une journée difficile d'après l'opinion générale!

De: "Stewart Midwinter
Date: Wed, 27 Jul 2005 09:28:59 -0600
Objet: [hpac] Willi challenge Day 5


Sunny in the morning, but a couple of lennies to the east and a touch of cirrus told me something was up. A glance on the aviation weather informed me that a cold front lay on the divide. by noon the cirrus had thicked to cirrostratus and then stratus. A cool N wind blew up the north slope and a few, mostly non-local, PG pilots flew. Others of us didn't like the fact that you couldn't see past Donald; memories of past gust fronts suggested we forego the small pleasure of a sleigh ride as it started to spit a few drops.

In the evening, a few PG pilots went up to fly, as the sky was improving, but suddenly it turned hard E, so they were skunked.

This morning, Day 6, the sky is once again clear. Hope it's a good day!

Check OLC for some of the tracklogs from the flights here.

De: "Stewart Midwinter
Date: Wed, 27 Jul 2005 09:28:59 -0600
Objet: [hpac] Willi défi jour 5


Ensoleillé le matin, mais un couple de lenticulaires à l'est et une touche de cirrus me disait que quelque chose se préparait. Un coup d'oeil au prévisions aviation m'informe qu,un front froid stationne sur la ligne de séparation des eaux. A midi les cirrus s'épaississent en cirrostratus puis en stratus. Un vent frais du N souffle sur la pente nord et quelques, surtout non-locaux paras, décollent. Les autres parmis nous n'aimaient pas le fait qu'on ne voyait pas passé Donald; mémoires de bourasques passées suggéraient d'esquiver le plaisir d'une descente tandis que des gouttes commencent à tomber.

Dans la soirée, quelques paras montent pour voler, comme le ciel s'améliorait, mais soudainement ca tourne E solide, alors ils se font caler.

Ce matin, jour 6, le ciel est clair à nouveau. Bon jour j'espère!

Voir OLC pour les tracés des vols ici.

De: "Stewart Midwinter"
Date: Thu, 28 Jul 2005 09:35:01 -0600
Objet: [hpac] Willi XC Challenge Day 6


Don't judge a book by its cover, or a day by its clouds.

Wednesday looked great - light winds, a few clouds over the peaks. But the lift was very light, not inspiring any hang glider pilots to launch until 13:30 when Brett Hazlett took off. He climbed out slowly, very slowly. Mark Dowsett, next on the ramp, waited a further hour before the cycles started to look a little better. I was off right after him and, yep, the lift was very weak, drifting from the north. I was only able to reach 2700m, and got drilled departing the summit, so I returned to top up - and spent the next hour and a half trying to recover that earlier height. All of the west faces were in the lee, and only the backside was working. During that time, a few hang glider pilots got over to Pagliaro, then got stuck ridge soaring its north end trying to gain height. Most of them, indeed most of the field, ended up back at Nicholson.

however, a few PG did get down the range a little ways. Allan Dickey was in Parson, for example. But the big flight of the day was Brett's. Somehow he managed to fly down to Canal Flats and then back up to Edgewater! how does the guy do it?

In the evening, I got a ride on a Wills Wing Sport 2. Just as nice to fly as the U2, but suitable for a wider range of pilots. My four words for this glider are predicable, precise, polite, and parks easy.

Today, Thursday, the sky is again clear, but there's a solid mass of cloud visible just north of Donald Station. The question is whether we'll be able to get off before it hits us.

De: "Stewart Midwinter"
Date: Thu, 28 Jul 2005 09:35:01 -0600
Objet: [hpac] Willi défi distance jour 6


Ne jugez pas un livre par sa couverture, ni un jour par ses nuages.

Mercredi avec l'air génial - vent léger, quelques nuages au-dessus des pics. Mais l'ascendance était très faible, inspirant peu les deltistes avant 13:30 lorsque Brett Hazlett décolle. Il monte lentement, très lentement. Mark Dowsett, suivant sur la rampe, attend une heure de plus avant que les cycles commence à s'améliorer. Je part juste après lui et, ouais, le thermique est très faible, dérivant du nord. Je n'ai attent que 2700 m, et me fait caler en quittant le sommet, je reviens donc pour me refaire - et y passe l'heure et demie suivante. Toutes les faces ouest étaient sous le vent, et seulement le côté arrière donnait. Pendant ce temps, quelques deltistes se rendent à Pagliaro, puis y restent collés en dynamique côté nord essayant de monter. La plupart, en fait la plupart de la bande se ramassent à Nicholson.

Cependant, quelques paras continuent sur la chaîne une peu plus loin. Allan Dickey fait Parson, par exemple. Mais le grand vol du jour était de Brett. Il s'est arrangé pour se rendre à Canal Flats et puis retour à Edgewater! Comment le gars fait-il?

Dans la soirée, j'ai pu essayer un Wills Wing Sport 2. Aussi plaisant que le U2, mais approprié pour une plus grande gamme de libéristes. Mes quatre mots pour cette aile sont prévisible, précis, poli et stationne facilement.

Aoujourd'hui, jeudi, le ciel est clair encore, mais il y a une masse solide de nuages visible juste au nord de Donald. La question est de savoir si nous pourrons décoller avant que ca vienne ici.

De: "nicolemclearn"
Date: Fri, 29 Jul 2005 06:55:29 -0000
Objet: [hpac] Willi XC Challenge July 27


Today was a very scratchy day! The sky looked awesome, but there was an inversion below 2200m and it was very hard to break through. Most of my flight was spent below 1600m (below Mt. 7 launch height, which is really low for Golden flying), basically looking for light lift to keep me high enough to reach the next LZ. I left for Pagliaro the lowest I have ever done, about 2200m, and got there super-low with 3 other people. We glided along until Parson, when the other people with me got too low and headed out to land. But just at that point we were reaching Willi's knob, and it was ridge-soarable up the face of it (nice cut block at the bottom, and nice NW-facing rocks). While they were landing I was able to get up to peak height finally (!) and breathe a little easier. Just my luck, since now I would be alone and not have any company to help find lift.

I could see Mark Fraser and Nickolai ahead of me flying together, but I couldn't catch up to them. I was alone for the rest of the flight, except when Will passed me at the Spilli range split, on his way back for an attempted OR. When I got to the range split I headed out to the front range and managed to scratch my way to the Spur Valley gap. I could see Mark and Nickolai up ahead at the Edgewater Cliffs on the other side of the gap, but no help to me! I was already low (back to 1600m) so I headed out to land at the Spur Valley golf course, for a total distance of 75 km. I've landed there lots of times after not making the gap crossing!

Mark and Nickolai made it across the Gap and flew to Windermere (about 110 km). It seems that if you can make it across the gap to the Edgewater Cliffs, you are OK for at least another 20-30 km, if not more and you are early enough in the day. Alan, Zack, and Annelies landed in Parson (30 km-ish), and just about everyone else landed in Parson or the Nicholson LZ. Greg Hemingway made it as far as Harrogate (45 km). Brett on his HG flew to just past Fairmont, and returned as far as Edgewater, for a flight of 190 km. I don't think many other HG pilots made it past Nicholson.

The going was SO SLOW! It took me over 4 hours to fly the 75 km, and much of that time was spent kicking trees and making sure I could glide to some kind of LZ. But the clouds looked fantastic. We just needed to get up to them! It was one of the hardest flying days I have had to stay up while on XC, but it was very satisfying to get as far as I did.

De: "nicolemclearn"
Date: Fri, 29 Jul 2005 06:55:29 -0000
Objet: [hpac] Willi défi distance juil 27


Aujourd'hui jour de gratte! Le ciel avait l'air impressionant, mais il y avait une inversion sous 2200 m et c'était très dur de passer au travers. J'étais surtout sous 1600 m pendant mon vol (en dessous de la hauteur du décollage ce qui est très bas pour Golden), essentiellement cherchant les thermiques faibles pour me garder asser haut pour me rendre au prochain attéro. J'ai transitionné vers Pagliaro au plus bas que jamais avant, environ 2200 m et y suis arrivée super-bas avec trois autres. Nous avons plané jusqu'à Parson, alors que les autres avec moi, trop bas, sont partis vers un attéro. Mais juste à ce point nous atteignions la butte à Willi, et c'était dynamique (belle coupe en bas et belle face rocheuse NO). Pendant qu,ils atterrissaient, j'ai été capable de monter à hauteur des pics finalement (!) et respirer un peu mieux. Juste ma chance, puisque maintenant seule, je n'aurai plus de compagnie pour aider à trouver les thermiques.

Je pouvais voir Mark Fraser et Nickolai en avant volant ensemble mais je pouvait pas les rattraper. J'étais seule pour le reste du vol, sauf quand Will m'a passée à la séparation de la chaîne à Spilli sur son retour, essayant un aller-retour. Une fois à la séparation, je me suis dirigée vers l'avant et arrangée pour gratter un chemin jusqu'à la trouée de la vallée Spur. Je pouvais voir Mark et Nickolai haut en avant aux falaises de Edgewater passé la trouée mais ca ne m'aidait pas! J'étais déjà basse (de retour à 1600 m) alors cap vers l'attéro du golf de Spur pour un total de 75 km. J'y ai atterri plein de fois après manquer la traverse de la trouée!

Mark et Nickolai ont traversé la trouée et volé à Windermere (environ 110 km). Il semble que si on fait la trouée, on est ok pour au moins 20-30 km de plus, sinon plus et qu'on est assez tôt dans la journée. Alan, Zack, et Annelies ont atterri à Parson (~30 km), et pratiquement tous les autres ont atterri à Parson ou à l'attéro de Nicholson. Greg Hemingway a fait Harrogate (45 km). Brett sous son delta a volé juste passé Fairmont, et retourné jusqu'à Edgewater, pour un vol de 190 km. Je ne crois pas que beaucoup d'autres deltistes aient fait mieux que Nicholson.

La cadence était SI LENTE! Ca m'a pris plus de 4 heures pour voler 75 km, et la plupart de ce temps était passé à cogner des arbres et assurer un plané vers une sorte d'attéro. Mais les nuages avaient l'air fantastiques. On avait seulement à les atteindre! C'était une de mes journées de vol les plus dure à rester en l'air en distance, mais c'était satisfaisant de me rendre aussi loin.

De: "nicolemclearn"
Date: Fri, 29 Jul 2005 06:56:59 -0000
Objet: [hpac] Willi XC Challenge July 28


The weather for today was 30% chance of thundershowers, so we were optimistic about it being good for XC, for at least part of the day. Got up to launch and it was very light winds, and practically no wind in the valley (rather unusual for Golden). But it was really hot on launch so not much of a lapse rate (that was our first clue). Some people launched and got above launch so I Iaunched too. Of course I missed the one thermal that was out there and sunk down to the lower launch, below the radio towers. I scratched there for about ½ hour before sinking even further and heading out to the cliffs. These cliffs are notorious for being able to scratch on them for hours and not get anywhere, and I wasn't looking forward to being one of those people!

Garth was already there, and had been for about 1 hour already, when I arrived. We spent about 1 hour scratching on those cliffs before Alan sank down and joined us. Meanwhile those back at launch weren't launching since everyone was low, and those that were above launch height weren't getting any higher. The clouds looked really nice, big stuff all around us and it was clearly unstable up higher, just not down low where we were!

Anyways, we spent a long time on the cliffs before Alan and I found a thermal that took us back to launch height, just as a bunch of other people started launching. Norm, Alan, Brett, and I got above launch and the wind had switched from north to south, so we were drifting towards Table Mountain. I saw Mark Fraser head over to Table as I was climbing out, but he was really low, didn't find anything on Table, and ended up landing in the field between Table Mountain and Sugarloaf. PS there is a cable strung across, right in the middle of that field, so if you land there be aware of it! Hugo went and picked him up for another flight. Since I saw that happen and I was lower than Mark when he left, Alan and Norm and I didn't feel like doing that too, and we decided to just play around and land in Nicholson LZ. When I landed it was south wind, but later on turned north again for the later landers (There was a big cell to the north of us that was sucking the wind from the south for a time. I thought I saw a gust front approaching, but it turned out it was just a lot of dust kicked up on the highway from the logging trucks going in and out of Donald Station).

Some people got away from launch and managed to do some XC despite the scratchy conditions. Hugo flew 10 km south and 8 km back. Ron Ford flew about 24 km, landing near Parson. Brett, as usual, flew the farthest. Today he flew 50 km downrange, and turned around and flew back to Nicholson LZ, for a 100 km OR. Brett says that now he's done his 3 flights on his HG, he's now going to fly his PG for his 3 best flights!

In the end it was a spectacular looking day, but we just couldn't break through the stable layer and get up high to the good stuff. The forecast is for more 30% POP days, so hopefully it will be unstable enough down low tomorrow for us to get some good distances in.

De: "nicolemclearn"
Date: Fri, 29 Jul 2005 06:56:59 -0000
Objet: [hpac] Willi défi distance juil 28


La météo d'aujourd'hui mentionnait 30% d'orages, on était donc optimistes pour les distances, au moins pendant une partie de la journée. Monte au décollage et le vent est léger et pratiquement pas de vent dans la vallée (plutôt inhabituel pour Golden). Mais c'était vraiment chaud au décollage, donc gradient de température pas terrible (notre premier indice). Quelques-uns ont décollé et ont monté au-dessus du décollage alors j'ai aussi décollé. Bien sûr j'ai manqué le thermique qui se trouvait là et calé au décollage du bas, plus bas que l'antenne. J'ai gratté là environ ½ heure avant de caler encore et aller vers les falaises. Les falaises sont connues pour permettre de gratter des heures sans pouvoir quitter et la perspective ne me réjouissait pas!

Garth y était déjà, et depuis une heure déjà, quand j'arrive. Nous avons passé une autre heure à gratter ces falaises avant qu'Allan cale et nous rejoigne. Pendant ce temps, ceux restés au décollage attendaient puisque tous le monde était bas, et ceux au-dessus du décollage ne gagnaient pas d'altitude. Les nuages étaient vraiment beaux, des gros tout autour de nous et c'était clairement instable plus haut, juste pas en bas où nous étions!

Bref, nous passons un long temps sur les falaises avant qu'Allan et moi trouvent un thermique qui nous ramènent à hauteur du décollage, au moment où un groupe commence à décoller. Norm, Alan, Brett et moi arrivons au-dessus du décollage et le vent a changé de nord à sud, alors notre dérive allait vers le mont Tabletop. Je voyais Mark Fraser se diriger vers Tabletop comme je montais, mais il était vraiment bas, n'a pas trouvé à Tabletop, et a fini par atterrir dans un champ entre Tabletop et Sugarloaf. PS. il y a un câble tendu au-dessus et en plein milieu de ce champ, alors si vous allez là faites attention! Hugo est allé le chercher pour un second vol. Puisque j'ai vu ca et que j'étais plus bas que Mark quand il est parti, Alan, Norm et moi ne voulaient pas faire de même, et nous avons décidé de jouer aux alentours et d'atterrir à Nicholson. A l'attéro le vent était sud mais a tourné nord encore plus tard pour les derniers à atterrir (il y avait une grosse cellule à notre nord qui suçait l'air du sud pour un temps. J'ai cru voir une bourasque frontale approcher mais c'était en fait que beaucoup de poussière levée par les camions de billots entrant et sortant de Donald).

Certains ont quitté le décollage et se sont arrangés pour faire de la distance malgré les conditions grattantes. Hugo a fait 10 km sud puis 8 km retour. Ron Ford a fait 24 km, atterrissant près de Parson. Brett, comme d'habitude, est allé le plus loin. Aujourd'hui il est allé 50 km le long de la chaîne, et a volé toute la distance de retour à Nicholson, pour 100 km aller-retour. Brett dit qu'il a fait ses 3 meilleurs vols en delta et va voler son para pour ses 3 meilleurs vols!

A la fin, c'était une journée spectaculaire en apparence, mais on ne pouvait simplement pas passer au travers de la couche stable et monter dans le bon air. La météo prévoit encore des jours de 30% chance de précipitation, alors espérons que ce soit assez instable plus bas demain pour avoir de bonnes distances.

De: "Stewart Midwinter"
Date: Sat, 30 Jul 2005 11:58:26 -0600
Objet: [hpac] Willi XC Challenge days 6, 7


I didn't file a report for Thursday. It was a very light day, 1 m/s climbs down low. Many pilots, including me, ended up in the landing field. I got to 2700m (9000') at Mt. 7, but got drilled as I was leaving and decided to come back to top up. An hour and a half later, I was back at the same height. Guess I should have gone earlier while I had a chance. PGs definitely had an advantage in the light conditions. Brett Hazlett managed to fly to Spilli and back.

Day 7. I put on a T-shirt that says "Big Air". It was prophetic. Kim Stauss reported that winds aloft were forecast to be 220° (SW) at 18-25kts, i.e. 35-45 km/h. Launching fairly early with my hang glider, 14:30, I got a thermal down on the lower bumps out front, and when I topped out at cloud at 3100m, I was halfway back to the Kicking Horse river. I was concerned that there were PGs below me. I didn't think it was a good day to be drifting that far back in a PG. My recommendation to PG pilots, and personal practice, has always been "keep a 1:1 glide to the peaks, with a 300m safety margin on top of that".

Anyway, Doug Keller, Jeff Runciman and I dialed it up at Pagliaro, and then again on the range, reaching 3400m. I recorded 8m/s on my vario for several turns, and others said they saw over 10m/s. The wind was definitely strong, and it seemed to actually get rougher the higher I got. Past Tower Peak at Parson, I got shaded, low, and headed out for a good landing at Harrogate. Launching later, Kim Stauss did a 110 km O/R for a gold badge distance, also logging his 5 hour requirement for the badge. Numerous other pilots tried O/R but got shot down by headwinds on the return leg.

On the PG side, Nicole McLearn got all the way down to Fairmont Hot Springs. Allan Dickey reported scratching up from McKnight's Chimney to 2700m, then barely being able to penetrate out. He decided the winds were too strong so he decided to head out and land... he barely made the landing field, but he was down in one piece.

Some idiot named Dennis from Vancouver was seen in a PG over a km behind the range on the Beaverfoot River side. In Mark Fraser's in-air photo, taken from above the range, his glider is a mere speck in the distance. Dennis' comment later apparently was "I wasn't in the lee". Not only does this reflect a basic lack of understanding of meteorology, but we've also learned Dennis has no insurance or HPAC membership, so he's endangering the privilege that we all have to fly at this site. He'll be prevented from flying again.

Around 15:45 the winds went "nuclear" on launch. At one point, all the windsocks were blowing downhill on all sides, and dust was flying off every surface. Most pilots drove down after that, but in the evening it calmed off and a number of intermediate pilots had good flights, as they did again this morning (Saturday).

Now the bad news... one PG pilot pushed the envelope too far. He got behind the peaks south of Harrogate, tried to get back out, and ended up on the ground behind the summit. No one saw him go in, but his wing was later seen on the ground. Likely he was on full speed bar trying to clear the summit and took a huge whack on his comp wing at low altitude, then fell to the ground in the strong rotor. A helicopter rescue team was sent to recover him, and he was rushed to hospital. At last word, he was unlikely to survive, but no details will be released until we have confirmation of his status.

Today, Saturday, the sun is shining above thin cirrus, and the winds aloft are forecast to be the same as yesterday. It's unclear how many pilots will fly today.

De: "Stewart Midwinter"
Date: Sat, 30 Jul 2005 11:58:26 -0600
Objet: [hpac] Willi défi distance jours 6, 7


Je n,ai pas fait de compte-rendu jeudi. C'était très faible, grimpés à 1 m/s en bas. Plusieurs libéristes incluant moi, ont fini à l'attéro officiel. J'ai monté à 2700 m (9000') au mont 7, mais été calé en quittant et décidé de revenir pour me refaire. Une heure et demi plus tard, de retour à la même hauteur. J'aurais dû partir plus tôt quand j'ai eu l'occasion. Les paras ont définitivement l'avantage en conditions faibles. Brett Hazlett s'est arrangé pour voler Spilli et retour.

Jour 7. Je met un gaminet qui dit "Gros Air". C'était prophétique. Kim Stauss a rapporté que les vents en altitude étaient prévus à 220° (SO) à 18-25 kts, i.e. 35-45 km/h. Décolle assez tôt avec mon delta, 14:30, j'attrape un thermique bas à la butte devant, et une fois haut au nuage à 3100 m, j'étais mi-chemin de la rivière Kicking Horse. Je m'inquiétais d'avoir des paras sous moi. Je ne pensais pas que c'était une bonne journée pour dériver autant en para. Ma recommendation au parapentistes, et pratique personelle, a toujours été «garde un plané 1:1 au pics, avec une marge de sécurité de 300 m de plus».

En tout cas, Doug Keller, Jeff Runciman et moi tournoyaient à Pagliaro, et ensuite encore sur la chaîne, atteignant 3400 m. Le vent était définitivement fort et semblait devenir graduellement plus brutal en montant plus haut. Passé pic Tower à Parson, je frappe de l'ombre, bas, et cap vers un attéro à Harrogate. Décollant plus tard, Kim Stauss a fait 110 km aller-retour pour distance écusson d'or, aussi entrant ses 5 heures de vol requis pour l'écusson. De nombreux autres libéristes ont essayé des allers-retours mais se sont fait caler au retour.

Côté para, Nicole McLearn s'est rendue jusqu'à Fairmont Hot Springs. Allan Dickey a rapporté gratter de la cheminée McKnight jusqu'à 2700 m, puis avoir peine à pénétrer. Il a décider que les vents étaient trop forts alors il a décider de sortir et atterrir... il s'est rendu à l'attéro de justesse, mais en un seul morceau.

Un idiot nommé Dennis de Vancouver a été vu plus d'un km derrière la chaîne du côté de la rivière Beaverfoot. Dans la photo de Mark Fraser en vol, prise d'au-dessus de la chaîne, son aile n'est qu'une tache au loin. Le commentaire de Dennis plus tard apparemment fut «Je n'étais pas sous le vent». Non seulement cela démontre un manque de compréhension essentiel de la météorologie, mais nous avons appris plus tard qu'il n'avait pas d'assurance et pas membre de l'ACVL, donc risquant le privilège de voler à ce site. Il sera empêché de revenir voler.

Vers 15:45 le vent est devenu «nucléaire» au décollage. A un moment, tous les manches à air se sont dirigés vers le bas de tous le bords, et la poussière s'envolait de toutes les surfaces. La plupart des pilotes sont descendus en véhicule après ca, mais en soirée ca s'est calmé et un nombre de libéristes intermédiaires ont eus de bons vols, comme ils l'ont fait ce matin (samedi).

Maintenant la mauvaise nouvelle... un parapentiste à poussé l'enveloppe trop loin. Il s'est ramassé derrière les pics au sud de Harrogate, essayé de revenir, et a fini au sol derrière le sommet. Personne ne l'a vu rentrer dedans, mais son aile fu remarquée plus tard au sol. Probablement qu'il était plein accélérateur essayant de passer le sommet et a pris une grosse tabasse avec son aile de compétition à basse altitude, puis est tombé au sol dans la descendance forte. Un sauvetage héliporté a été envoyé pour le récupérer et presto à l'hôpital. Au dernières nouvelles, il n'était pas probable qu'il survive, mais aucun détail ne sera émis avant d'avoir confirmation de son état.

Aujourd'hui, samedi, le soleil brille au-dessus des cirrus, et le vent en altitude sont prévus semblables à hier. Ce n'est pas clair combien de libéristes vont voler aujourd'hui.

De: "will gadd"
Date: Sat, 30 Jul 2005 15:59:07 -0600
Objet: Re: [hpac] Digest Number 1300


Congrats to Nicole and Brett (it sounds like they are going to win the Willi), GOOD WORK!

It was a pleasure to fly with everyone, thanks to Randy and the Golden Eco-Adventure ranch for the very positive atmosphere and good times. I had to leave early due to work issues (go paragliding for two months straight and things tend to stack up, grin) so I'll miss the awards. Even with fairly average conditions Golden is just such a fantastic place to fly, and the Willi is a big part of flying around here for a lot of reasons.

Wg

PS--My best wishes to the accident victim and his family/friends. Perhaps it's a good idea to keep the speculation about the accident to a minimum on this list and the net in general, we don't know who is reading it--any Yahoo member can join the list. Other forums are totally public, and the media can be evil without even trying sometimes. Once the outcome of the accident is clear and perhaps some of the reasons for it then "public" discussion will be good so we can all learn from the accident. Right now all we know is that there was a serious accident, not truly why.

De: "will gadd"
Date: Sat, 30 Jul 2005 15:59:07 -0600
Objet: Re: [hpac] Digest Number 1300


Félicitations à Nicole et Brett (il sont sur la voie de gagner le Willi), BON TRAVAIL!

C'était un plaisir de voler avec tout le monde, merci à Randy et le ranch Golden Eco-Adventure pour l'atmosphère positive et le bon temps. J'ai dû partir plus tôt pour des raisons de travail (allez voler pendant deux mois sans pause et les choses tendent à s'accumuler, sourire) donc je manquerai la remise des prix. Même en conditions moyennes, Golden est tellement fantastique pour voler, et le Willi est une grande partie du vol ici pour plusieurs raisons.

Wg

PS - Mes meilleurs voeux à la victime de l'accident et sa famille/amis. Peut-être est-ce une bonne idée de garder les conjectures sur l'accident à un minimum sur cette liste et l'internet en général, on ne sait pas qui lit -- tout membre Yahoo peut se joindre à la liste. Les autres forums sont totallement publics et le média peut être vilain sans même le vouloir quelquefois. Une fois l'issue de l'accident éclaircie et possiblement les raisons, alors la discussion publique sera bénéfique pour pouvoir apprendre de cet accident. A ce moment nous savons tous qu'il y a eu un accident sérieux, mais pas vraiment pourquoi.

De: "nicolemclearn"
Date: Sat, 30 Jul 2005 23:28:37 -0000
Objet: [hpac] Willi XC Challenge July 29


A very windy day today. The forecast winds was for strong westerlies, and the clouds were actually showing that for a change. But the development looked good so up to launch we went. Since the past 2 days have been stable down low, nobody wanted to launch early and sink out, so I didn't launch until about 3pm. The cycles were getting stronger so I got off and went straight up (good thing!). It was windy from the west, so the thermals were drifting us back over the peaks in to the next valley over (towards Calgary), so we had to be careful not be blown over the back. Staying out front was key to having a nice flight. It was so windy that the clouds and thermals from the other side of the valley (the Kicking Horse resort side) were making it over to the Mt. 7 side, so there was nice lift in the middle of the valley further down the range.

I got up to the summit of 7 and then went on glide for Pagliaro, once again rather low. But I figured it would be ridge soarable on the cliffs so I wasn't too worried about arriving low.

Meanwhile back on launch it had apparently blown out just after I launched. 40km/h gusts and dust devils all over the place. Some HG's flipped over and nobody else launched after me. Norm was heard to say "How much to get a ride down the mountain?", and everyone packed up and drove down.

Got to Pagliaro and yes it was ridge soarable. In fact it was ridge soarable just about the length of the mountain range, if you kept an eye on the glide out. I basically dolphined my way along until the Harrogate burn, where I got low (1500m). I had to ridge soar a little hill until a good thermal came through, and then it took me to 3630m. At this point Nickolai and Klaus joined me and we went on glide together to the front range of the split. Good thing we left for the glide then at the 45km mark since it was really windy, and getting to the 50km mark and then punching straight out front wouldn't have worked (from 45km you can diagonal your way out front).

Anyways, out at the front range it was windy again. More ridge soaring the knobs to the Spur Valley gap. I wasn't going to land at that golf course again! At this point I caught up to Dennis, who had been flying the back range (?!?!) and passed him on the Edgewater Cliffs. At this point Nickolai and Klaus were too low to make the glide to the Cliffs and headed out to land. Nickolai actually landed on the logging road out to Spur Valley since it was too windy to glide further into the valley. I was higher and had another LZ in Edgewater on glide so I was OK to keep going.

Got to the cliffs and then easy flying to Radium and Invermere. Dennis was still behind me and not catching up so I decided to not wait for him and kept going. Got to Swansea launch in Invermere and ridge soared the launch for a bit. There was nobody on launch and the windsock was pegged straight out. Not launchable! My GPS was saying 72km/h downwind glide.

At this point it was getting late so I started to think about landing. Kept going to Windermere and then punched out front to some LZ's. There was a big cloud in the middle of the valley which was still working from the other side of the valley, and I was able to use it to get high enough to glide further down the middle of the valley, to land in Fairmont. Landed just past the Fairmont airport in a scrub field for a total of 128.3 km from Mt. 7 launch. Just as I was on final approach and a few feet off the ground, the grass beneath me started to shake around and I was wondering what I was about to land on. Then 3 Canada geese burst out of the grass in front of me as I flared. Collision with large birds not good I think! The only other wildlife in the field was a deer that wandered by as I was packing up about 8pm.

Packing up nobody else was flying overhead so I don't think anybody else was in the air at that time. Hitchhiked back to Nicholson LZ and arrived about 11pm. Total flight time 4:55 (really slow flying!).

Dennis landed around Invermere I think (106km). Hugo and Mark landed at Brisco (53km), and Nickolai and Klaus landed at Spur Valley (75km).

I didn't know about it until I got back to Nicholson LZ, but Charles Warren crashed on the back range. Apparently he was following Dennis and got worked on the back range while trying to punch back out front. Fortunately a sailplane pilot saw the glider on the rocks at about 8000' and a rescue helicopter retrieved him. He was sent to Calgary with serious injuries, but the prognosis isn't good. We'll find out more tomorrow.

De: "nicolemclearn"
Date: Sat, 30 Jul 2005 23:28:37 -0000
Objet: [hpac] Willi XC Challenge July 29


Jour très venteux aujourd'hui. Les prévisions étaient pour fort de l'ouest, et les nuages le confirmaient pour changer. Mais le développement avait l'air beau alors en haut au décollage on est allé. Puisque les deux derniers jours étaient stable en bas, personne ne voulait décoller tôt et caler, donc on n'a décollé que vers 15:00. Les cycles devenaient plus forts alors je suis partie et et suis montée tout de suite (bonne chose!). C'était venteux de l'ouest, donc les thermiques nous dérivaient au-dessus des pics et vers la vallée (en direction de Calgary), alors on devait faire attention de ne pas se faire souffler vers l'arrière. Rester devant était la clé pour avoir un beau vol. C'était si venteux que nuages et thermiques de l'autre côté de la vallée (côté Kicking Horse) se rendaient du côté du mont 7, alors il y avait de belles ascendances au milieu de la vallée plus loin sur la chaîne.

Je suis monté au sommet du 7 et puis suis partie planer vers Pagliaro, encore une fois plutôt bas. Mais j'ai pensé que ce serait dynamique sur les falaises alors je ne me faisait pas de soucis sur la hauteur.

Pendant ce temps, c'était apparemment trop venteux au décollage juste après mon décollage. Rafales de 40 km/h et sorcières partout. Des deltas se sont fait retourner et personne n'a décollé après moi. On a entendu Norm dire «Combien pour une balade en bas de la montagne?», et tout le monde a empaqueté et descendu en véhicule.

Arrivée à Pagliaro et oui c'était dynamique. En fait c'était volable en dynamique tout le long de la chaîne de montagne, si vous gardiez un oeil sur un plané de sortie. Essentiellement, je dauphinait sur mon chemin jusqu'au brulé de Harrogate, où j'étais bas (1500 m). J'ai due voler en dynamique devant une petite colline jusqu'à ce qu'un bon thermique vienne, et me propulse à 3630 m. A ce moment, Nickolai et Klaus m'ont rejointe et nous sommes partis planer ensemble la chaîne avant de la séparation. Bonne chose d'avoir quitté pour ce plané, alors 45 km au compteur, puisque vraiment venteux, et arrivant à 50 km et puis se lancer droit devant n'aurait pas marché (de 45 km on peut aller en diagonale vers le devant).

De tout façon, hors devant la chaîne c'était encore venteux. Plus de dynamique aux buttes vers la trouée de la vallée Spur. Je n'allais pas encore atterrir sur ce terrain de golf! A cet endroit, j'ai rattrapé Dennis, qui avait volé la chaîne arrière (?!?!) et l'ai dépassé aux falaises de Edgewater. A ce moment, Nickolai et Klaus étaient trop bas pour planer aux falaises et sont partis pour atterrir. Nickolai est atterri sur le chemin forestier allant à Spur en fait puisque trop venteux pour planer plus loin dans la vallée. J'étais plus haut et avais un autre attéro sur plané à Edgewater alors j'étais ok de continuer.

Arrivée aux falaises et vol facile jusqu'à Radium et Invermere. Dennis etait toujours derrière moi et ne me rattrapait pas alors j'ai décidé de ne pas l'attendre et ai continué. Arrivée au décollage de Swansea à Invermere et volé dynamique le décollage pour un temps. Personne au décollage et le manche à air était fixé directement vers le haut. Pas décollable! Mon GPS disait 72 km/h en plané vent arrière.

Là il commençait à être tard alors je commençais à penser à atterrir. Continue à Windermere et puis sort devant pour un attéro. Il y avait de grands nuages au milieu de la vallée qui marchait encore à partir de l'autre côté, et j'ai été capable de l'utiliser pour monter assez haut pour planer plus loin au milieu de la vallée, pour atterrir à Fairmont. Atterri juste passé l'aéroport de Fairmont dans un champ de broussailles pour un total de 128,3 km du décollage du mt 7. Juste comme j'étais en finale et quelques pieds au-dessus du sol, le foin sous moi commence à brasser et je me demandais sur quoi j'allais atterrir. Puis 3 outardes s'élancent hors du foin devant moi comme je me pose. Collisions avec gros oiseaux, pas bon je pense! La seule autre faune dans le champ était un chevreuil qui passait comme je pliais vers 20:00.

Ramassant, personne d'autre ne volait au-dessus alors je ne crois pas qu'il n'y ait d'autres en vol à ce temps. Fait du pouce et suis revenue à Nicholcon vers 23:00. Temps de vol 4:55 (vraiment vol lent!).

Dennis a atterri vers Invermere je crois (106 km). Hugo et Mark ont atterri à Brisco (53 km), et Nickolai et Klaus ont atterri à Spur Valley (75 km).

Je ne le savait pas avant de revenir à Nicholson, mais Charles Warren s'est écrasé sur la chaîne arrière. Apparemment, il suivait Dennis et s'est fait travailler sur la chaîne arrière essayant de percer vers le devant. Heureusement, un pilote de planeur a vu l'aile sur les rochers vers 8000' et un hélico de sauvetage l'a ramené. Il a été transféré à Calgary avec des blessures sérieuses, mais le pronostic n'est pas bon. Nous saurons plus demain.

De: "Randy Parkin"
Date: Mon, 8 Aug 2005 18:29:42 -0600
Objet: [hpac] Charles Fund/Friends



I have received inquiries regarding donations for Charles, and have already gathered just over $800 graciously donated by SOGA (via Vincene Muller), John and Cathy-Anne at the Golden Eco Adventure Ranch, and the pilots who attended the Willi (the "profits" - I hope no one minds but I shorted the prize money to make sure Kathy's (Charles' girlfriend) expenses were paid while she was in Calgary and there is still a little more left).

Paul, Charles' brother, and everyone else I had a chance to talk to feel this money should go to Kathy as her expenses are not likely to be covered by any other means. She and Charles had plans to move in together, and she was devastated by the news of his accident. I have let her know our plans and asked if she would prefer that these donations be directed in some other way. In the short-term, I suggest we wait till I hear back from her then I'll advise next steps for anyone who would like to donate.

Out of this sad situation, I hope we all learn. We are learning what we can from how the process for rescue worked or didn't work, and there is a lot of passion right now to make sure it works better next time - it can never be good enough. Please rest assured the right people are working at this and improvements will be made. I'm also open to hearing from anyone who thinks there are changes we can make to the Willi to make these situations less likely or improve our response - let me know privately if you have any ideas.

Just as important, I've learned how much I value the friendships made through flying. Charles has been coming to Golden for the Willi and Nationals about 8 years as far as I can remember. 8 years, but really only 8 weeks. Only 8 weeks, but long enough to feel the pain of loss of a good friend known for many years. I will miss the opportunity to enjoy his talent, wit and wisdom for a long time. I wish I'd told him how much I enjoyed his company and friendship.

It is easy to make friends with pilots. Our shared passion for flying bonds us very quickly. I have lots of friends outside of flying, but only another pilot can appreciate intimately the risks we take when we fly and the rewards we get for doing so. We also know that these friends can be lost to us: some because they choose not to fly any more; others, like Willi, Bruce, Jill, Chris and now Charles, because they died doing what we all love to do.

I don't want to lose another flying friend, whatever the reason, without you knowing how much I value your friendship and the times we spend together. This note is a start - I'll do better when next we're together. I encourage you all to do the same with your flying friends. In the meantime, please take care and fly safely,

Randy

De: "Randy Parkin"
Date: Mon, 8 Aug 2005 18:29:42 -0600
Objet: [hpac] Charles Fond/Amis


J'ai reçu des demandes au sujet des dons pour Charles, et ai déjà accumulé un peu plus de $800 donné généreusement par (via Vincene Muller), John et Cathy-Anne au ranch Golden Eco Adventure, et des libéristes qui participaient au Willi (les «profits» - j'espère que personne ne s'en soucie mais j'ai réduit le montant des prix pour m'assurer que les dépenses de Kathy (l'amie de Charles) soient payées pendant son séjour à Calgary et qu'il en reste un peu).

Paul, le frère de Charles, et tout le monde à qui j'ai parlé, pensent que l'argent devrait aller à Kathy comme ses dépenses ne sont pas couvertes par d'autres moyens. Elle et Charles planifiaient habiter ensemble, et elle était très chagrinée par la nouvelle de son accident. Je lui ai laissé savoir nos plans et lui ai demandé si elle préférait que ces dons soient dirigés ailleurs. A court terme, je suggère d'attendre d'avoir de ses nouvelles puis je vais recommander les étapes suivantes pour quiconque désire faire un don.

De cette triste situation, j'espère que l'on apprendra tous. Nous apprenons ce que nous pouvons de la procédure de sauvetage, ce qui marche et ce qui ne marche pas, et il y a beaucoup de passion à ce moment pour s'assurer que ca marche mieux la prochaine fois - ce n'est jamais assez bon. Soyez assurés que les bonnes personnes travaillent la-dessus et il y aura des améliorations. Je suis aussi ouvert aux suggestions de changements au Willi pour rendre ces situations plus rares ou améliorer notre réponse - dites-moi en privé si vous avez des idées.

Tout aussi important, j'ai appris combien j'apprécie nos amitiés faites par le vol. Charles venait à Golden pour le Willi et les nationaux depuis 8 ans en autant que je me souvienne. 8 ans, mais vraiment seulement 8 semaines. Seulement 8 semaines, mais assez longtemps pour sentir la douleur de la perte d'un bon ami connu depuis des années. Je vais manquer l'opportunité d'apprécier son talent, son esprit et sa sagesse pendant longtemps. Je regrette ne pas lui avoir dit combien j'appréciait sa compagnie et son amitié.

C'est facile de se lier entre pilotes. Notre passion du vol nous unis très rapidement. J'ai beaucoup d'amis qui ne volent pas, mais seulement un autre pilote peut apprecier intimement les risques que nous prenons quand nous volons et les récompenses nous recevons à le faire. Nous savons aussi que ces amis peuvent nous être enlevés: quelques-uns parcequ'ils choisissent de ne plus voler; d'autres, comme Willi, Bruce, Jill, Chris et maintenant Charles, parce qu'ils sont morts en faisant ce qu'ils aimaient faire.

Je ne veut pas perdre un autre amis volant, peu importe la raison, sans que vous sachiez combien j'apprécie votre amitié et le temps que l'on passe ensemble. Cette note est un début - Je vais faire mieux lorsque nous serons ensemble la prochaine fois. Je vous encourage à faire de même avec vos amis volants. En attendant, veuillez faire attention à vous et voler prudemment,

Randy




Défi distance Willi Muller - articles de journaux sur Charles Warren (traduction webmestre) Willi Muller XC Challenge - newspaper articles about Charles Warren

Copyrights Golden Star (reprinted with permission):
Paraglider death sparks rescue resource debate
by Ryan Starr

Photo (not shown): Don Mctighe/Alpine Helicopters Parks Canada wardens Percy Woods (l) and Terry Willis used the heli-sling to carry the severely injured paraglider off the mountain


Aug 10 2005

The tragic death of a British paraglider near Harrogate two weeks ago has prompted Golden Search and Rescue (SAR) to renew its calls on the province to approve an external helicopter-based transport system to help in the rescue and recovery of stranded victims.
According to SAR manager Kyle Hale, a middle-aged man launched from Mt. 7 on Friday, July 29 and was nearing Harrogate when it appears he caught a downdraft and fell nearly 100 metres before crashing into a rock wall, knocking him unconscious.
It would seem the paraglider then tumbled a fair distance, becoming entangled in his parachute and ending up stuck at the top of the ridge.
He was eventually rescued by a helicopter crew, taken to Golden Hospital and transferred to Calgary Foothills Hospital shortly thereafter.
The victim - who had suffered extensive trauma to the head in the accident - was taken off life support early last week, according to Hale.
In the aftermath, Hale has expressed frustrations over how long it took to co-ordinate the man's rescue - which he estimated to be nearly two hours - and, perhaps more to the point, why Golden SAR has yet to receive the provincial go-ahead for the use of what he refers to as a "heli-sling" system.
The heli-sling is part of a process in which a helicopter flies close in to a scene with a rescuer dangling on a fixed-length climbing rope below the helicopter.
The rescuer is lowered in, unclips from the line, performs the rescue, clips back in and, ideally, flys the victim out to safety.
"For about three years now, the local SAR group has been on the verge of heli-slinging," says Hale.
"But for some reason, we're still not operational. I've been pushing forever, trying to make this happen, and it's not going anywhere."
The Banff Parks Canada crew - which has the authority and means to perform such rescues - was called on to assist in the retrieval of the paraglider on July 29, but not before what Hale claims was a "big gong show".
Banff couldn't start out without authority from the B.C. Provincial Emergency Program (PEP), he explains, which in turn required approval from the RCMP to access federal resources via Parks Canada.
The RCMP hadn't been notified of the accident, however, nor could anybody contact a SAR group out of Invermere, according to Hale.
"It wasn't until it got to this level here in Golden that we were actually able to do something," he says. "If we had the capability to perform this rescue, the moment we got the call we would have got going.
"But we can't do this one specific type of rescue, even though we're trained and certified to."
The key issue here, says Hale, is why, having spent what he estimates to be nearly $100,000 to purchase such a system and conduct training for Golden SAR, approval is still pending.
"The Provincial Emergency Program has agreed to allow volunteer SAR groups to perform heli-external transport system rescues," says Ginny Garner, Senior Regional Manager of the PEP for the Central/Southeast Region.
"All conditions in the recommendations set forth have been met, except one: the implementation of a third party audit process, or best practices."
The delay in approval has mainly to do with assessing risk for insurance purposes, explains Garner.
"We need to determine whether or not volunteers that fall under our umbrella - for whom we are providing insurance - should be undertaking something that appears, at the onset, quite risky," she says. "Particularly for volunteer groups that don't do this every day."
As far as a timeline for approval goes, Garner says that the Air Rescue Association - the group conducting the best practices assessment - will be meeting in September and is expected at that time to have a report ready to deliver to the province.
Within three to six months from that point, says Garner, "this review process will be looked at and hopefully completed, and we'll have some answers."
Understandably, the province might want to ensure it takes the time to effectively assess risk and liability with regards to such rescues. Hale points out, however, that in most rescue scenarios, the perceived risk is often higher than the actual risk.
"What people like [Garner] don't understand is that we're doing the rescues anyway," he says. "It's not like when we get the call for this kind of rescue, we don't go out and perform them.
"We do them other ways that are more risky than if we had the right tools."

Golden Star (reproduit avec permission):
Mort d'un parapentiste déclenche débat sur ressources de sauvetages
par Ryan Starr

Photo (pas montrée): Don Mctighe/Alpine Helicopters, Parks Canada gardien Percy Woods (l) et Terry Willis ont utilisé le câble pour transporter le parapentiste grièvement blessé hors de la montagne


10 août 2005

La mort tragique d'un parapentiste britannique près de Harrogate il y a deux semaines a encouragé Recherche et Sauvetage Golden (R&S) à renouveler leurs appels à la province d'approuver un système de transport héliporté externe pour aider au sauvetage et récupération de victimes vulnérables.
Selon le directeur de R&S Kyle Hale, un homme d'âge moyenne a décollé du mt 7 vendredi le 20 juillet et approchait Harrogate lorsqu'il aurait entré une descendance et tombé de près de 100 mètres avant de s'écraser sur un mur de roche, le rendant inconscient.
Il semble que le parapentiste ait déboulé sur une bonne distance, devenant emmêlé dans son parachute et finissant pris au sommet de la falaise.
Il a été éventuellement sauvé par une équipe héliportée, amené à l'hôpital de Golden et transféré à l'hôpital Foothills de Calgary peu de temps plus tard.
La victime - qui avait souffert considérable traumatisme à la tête dans l'accident - fut retiré de support vital tôt la semaine dernière, selon Hale.
Dans la suite, Hale a exprimé des frustrations sur le temps pris pour coordonner le sauvetage de l'homme - qu'il a estimé à deux heures - et, peut-être plus en question, pourquoi R&S Golden doit encore recevoir le feu vert de la province pour utiliser ce qu'il appelle le système héli-câble.
Le héli-câble fait partie du procédé dans lequel un hélicoptère vole proche de la scène avec un sauveteur attaché à une corde d'escalade sous l'hélicoptère.
Le sauveteur est descendu, se détache de la corde, exécute le sauvetage, se réattache et, idéalement, transportent la victime en lieu sûr.
«Depuis trois ans maintenant, le groupe R&S local faisait presque du héli-câblage,» dit Hale.
«Mais pour une raison indéterminé, nous ne sommes pas opérationels. J'ai poussé depuis longtemps, pour que ca se fasse, et ca ne va nulle part»
L'équipage de Parcs Canada Banff - qui a l'autorité et les moyens d'exécuter de tels sauvetages - fut appelé pour aider à la récupération du parapentiste le 29 juillet, mais pas avant ce que Hale appelle un «un gros gong show».
Banff ne pouvait commencer sans l'autorité du programme d'urgence provincial de BC (PEP), il explique, qui à son tour exige l'approbation de la GRC pour accéder aux ressources fédérales via Parcs Canada.
La GRC n'avait pas été averti de l'accident, cependant, ni personne ne pouvait contacter un groupe R&S d'invermere, selon Hale.
«Ce n'est que lorsque ca a atteint ce niveau ici à Golden que nous étions en fait capable de faire quelque chose,» dit-il. « Si nous avions eu la capacité d'exécuter le sauvetage, dès que nous avons eu l'appel nous aurions démarré.»
«Mais nous ne pouvons pas faire ce type spécifique de sauvetage, même si nous sommes certifiés pour ca.»
La question clé ici, dit Hale, est pourquoi, avoir dépensé ce qu'il évalue à près de $100,000 pour acheter un tel système et conduire l'entraînement de R&S Golden, l'approbation est encore en instance.
«Le programme d'urgence provincial a accepté de permettre les bénévoles des groupes R&S d'exécuter des sauvetages avec systèmes de transports héli-externes,» dit Ginny Garner, gérant régional senior du PEP pour la région Centrale/Sud-est.
«Toutes les conditions des recommandations mises de l'avant ont été recontrées, sauf une: la mise en pratique d'un procédé d'évaluation, ou meilleure pratique.»
Le delai de l'approbation a surtout à faire avec l'évaluation des risques pour raisons d'assurances, explique Garner.
«Nous avons besoin de déterminer si oui ou non les bénévoles sous notre chapeautage - dont nous fournissons l'assurance - devraient exécuter ce qui apparait, au départ, plutôt risqué,» dit-elle. «Particulièrement pour des groupes de bénévoles qui ne font pas cela tous les jours.»
En ce qui a trait au délais d'approbations, Garner dit que l'association des sauvetages aériens - le groupe chargé des évaluations pratiques - sera en assemblée en septembre et on s'attend d'avoir un rapport à soumettre à la province à ce moment.
De trois à six mois de cette date, dit Garner, «cette procédure de révision sera examinée et espérons complète, et nous aurons des réponses.»
Compréhensiblement, la province voudrait peut-être s'assurer du temps pris pour efficacement évaluer les risques et responsabilités en ce qui a trait aux sauvetages de ce type. Hale fait remarquer, cependant, que dans la plupart des scénarios de sauvetages, le risque perçu est souvent plus grand que le risque réèl.
«ce que les gens comme [Garner] [ndt: sic] ne comprennent pas c'est que nous faisons les sauvetages de toutes façons,» dit-il. «ce n'est pas comme si quand nous recevons un appel pour ce genre de sauvetage, nous n'allons pas là sur le terrain et les exécutons. Nous les faisons de manières différentes qui sont plus risquées que si nous avions les bons outils. »

Calgary Herald:
PARAGLIDING TRAGEDY

Turbulence blamed in death

'It was a terrible accident, very sad news for everybody'

Sherri Zickefoose Calgary Herald

Turbulence is being blamed for causing the death of a 42-year old paraglider who crashed in the mountains during an annual competition near Golden, B.C.
Charles Warren of New Hampshire crashed Friday near Harrogate, a small community about 40 kilometres south of Golden during the annual Willi Muller XC Challenge.
Warren, an assistant professor of biochemistry and molecular biology at the University of New Hampshire, was flying from Golden to Radium Hot Springs and back when another pilot witnessed him plummeting into the mountains and called for rescuers.
"It was a terrible accident, very sad news for everybody. They were shocked to hear about it," said fellow paraglider and friend Florian Ghiban, who was also flying in Golden. Ghiban spent two days by his friend's bedside in Foothills hospital.
Warren sustained a massive head injury and never regained consciousness, his friend said. He died Saturday night at Foothills hospital after being taken off life support.
Family and friends say they'll never know for certain what forced the blue glider into the jagged mountains below.
"We can only speculate what happened. He's done this many times before," said Ghiban.
Banff National Park search-and-rescue wardens were dispatched to the crash scene and used a helicopter sling to fly Warren out of the woods to the Golden hospital. He was flown by STARS air ambulance to Foothills.
"The rescuers experienced turbulence, so we expect that's what happened to him," said Golden RCMP Sgt. Marco Shehovac. Warren's brother Paul, who rushed to Calgary with his mother from Scotland, described him as an outdoors lover. "I guess his philosophy was enjoy things and be adventurous. He liked challenges," he said. "The Golden trip was almost an annual event for 10 years for him."
He spent a lifetime searching for adventure, said the victim's mother, Joan Warren. "One knew all the time there was the chance of an accident, but no one expected something quite this tragic. I think he must have been caught unawares. He was very cautious. "He loved going up high. First it was mountain climbing, then he took up paragliding. I have consolation he had a very happy life." Warren was originally from the United Kingdom. He earned a PhD from Oxford and became a Canadian citizen to work in Toronto. Three years ago, he started a lab at the University of New Hampshire. A campus memorial service is planned for Friday.

Calgary Herald:
TRAGEDIE EN PARAPENTE

Turbulence blâmée dans la mort

'C'était un accident terrible, nouvelle très triste pour tout le monde'

Sherri Zickefoose Calgary Herald

Turbulence est blâmée pour causer la mort d'un parapentiste de 42 ans qui s'est écrasé dans les montagnes pendant une compétition annuelle près de Golden, C.-B.
Charles Warren du New Hampshire s'est écrasé vendredi près de Harrogate, une petite communauté environ 40 kilometres au sud de Golden pendant le Défi Distance Willi annuel.
Warren, un assistant professeur de biochimie et biologie moléculaire à l'Université du New Hampshire, volait de Golden à Radium Hot Springs et retour lorsqu'un autre pilote le voit tomber brusquement sur la montagne et appelle les sauveteurs.
«C'était un acident terrible, très triste pour tout le monde. Ils étaient ébranlés d'en entendre parler,» dit confrère parapentiste et ami Florian Ghiban, qui volait aussi à Golden. Ghiban a passé deux jours au chevet de son ami à l'hôpital Foothills .
Warren a subi une blessure massive à la tête et n'a jamais repris connaissance, dit son ami. Il est mort samedi soir à l'hôpital Foothills après être coupé du respirateur.
Famille et amis disent qu'ils ne seront jamais certain de ce qui a forcé l'aile bleue dans la montagne déchiquetée plus bas.
«On ne peut que spéculer sur ce qui est arrivé. Il volait assez souvent,» dit Ghiban.
L'équipe de recherche et sauvetage du parc National Banff furent envoyés sur les lieux de l'écrasement et ont utilisé un câble héliporté pour ramener Warren hors du bois à l'hôpitale de Golden. Il fut transporté par l'ambulance aérienne STARS à Foothills.
«Les sauveteurs ont senti de la turbulence, alors on pense que c'est ce qui lui est arrivé,» dit Sgt. Marco Shehovac de GRC Golden. Le frère de Warren, Paul, qui s'est précipité à Calgary avec sa mère d'Ecosse, le décrit comme un amant de la nature. «Je crois que sa philosophie était d'apprécier les choses et être aventureux. Il aimait les défis,» dit-il. «Le voyage à Golden était presque un événement annuel depuis 10 ans pour lui.»
Il a passé sa vie à chercher l'aventure, dit la mère de la victime, Joan Warren. «On savait tout le temps qu'il y avait des risques d'accident, mais personne ne s'attendait à quelque chose d'aussi tragique. Je crois qu'il a dû se faire prendre par surprise. Il était très prudent. «Il aimait aller très haut. Il a commencé avec l'escalade, puis le parapente. Je me console en pensant qu'il a eu une vie très heureuse.» Warren venait du Royaume Uni. Il a obtenu son PhD d'Oxford et est devenu citoyen canadien pour travailler à Toronto. Il y a trois ans, il a fondé un laboratoire à l'Université de New Hampshire. Un service commémoratif est prévu vendredi au campus.

Paragliding crash kills 'rising star' UNH professor
By BRIAN DeKONING
Union Leader Correspondent

August 2, 2005

DURHAM - http://www.theunionleader.com/ Archived article ($)

A University of New Hampshire biochemistry professor called a "rising star" by President Ann Weaver Hart died Saturday after a paragliding accident in Canada. Charles E. Warren, an assistant professor of biochemistry and molecular biology, succumbed to injuries he suffered Friday while on vacation in Calgary, Alberta. Warren had been at UNH about three years and was an avid and accomplished paraglider, according to William.

A University of New Hampshire biochemistry professor called a "rising star" by President Ann Weaver Hart died Saturday after a paragliding accident in Canada.

Charles E. Warren, an assistant professor of biochemistry and molecular biology, succumbed to injuries he suffered Friday while on vacation in Calgary, Alberta.

Warren had been at UNH about three years and was an avid and accomplished paraglider, according to William Trumble, dean of the College of Life Sciences and Agriculture, where Warren taught and researched.

"This is a tremendous loss," Trumble said. "He was far too young."

Warren was not married. He earned a Ph.D. in 1989 from Oxford University in England, according to a UNH Web site posting by Warren.

Trumble recalled Warren as "very, very smart and very personable."

"He was always willing to help out," Trumble said. "It's a tragedy to lose anyone at any time, but especially in such a tragic accident."

In a statement, Hart said Warren's death has had a profound effect on the UNH community.

"In a magazine column two years ago, I used Charles Warren as one of our best examples of a faculty member who represented the epitome of interdisciplinary teaching, research and outreach," Hart said. "While he has been at UNH for only three years, he already was making his mark on students and colleagues. Professor Warren was deeply committed to working with New Hampshire school teachers through the Leitzel Center and was co-director of the Biomolecular Interactions Technologies Center. His research in glycobiology will one day lead to better treatments for disease. While rising star sounds cliche, Professor Warren epitomized that star quality. We mourn his loss tremendously."

In her 2003 column in the UNH Alumni Magazine, Hart listed Warren with academic luminaries such as Pulitzer Prize winning poet Charles Simic as an example of UNH's accomplished faculty.

Warren was an expert in glycobiology and had studied the addition of sugars to proteins, according to Trumble.

"Charles' work was targeted toward medical applications and the control of disease through understanding the role of proteins that cause diseases," Trumble said.

Trumble said he believed Warren had gone to western Canada to take part in a paragliding competition, but he did not know if Warren was competing when he was injured. UNH officials said more details of Warren's accident would be released as they become available.

UNH notified Warren's colleagues yesterday through e-mails, phone calls and personal visits, according to Trumble.

A memorial service will be held Friday at 2 p.m. on the Durham campus.

Un écrasement en parapente tue «étoile montante» professeur UNH
par BRIAN DeKONING
Union Leader Correspondant

2 août 2005

DURHAM - http://www.theunionleader.com/ Article archivé ($)

Un professeur de biochimie de l'Université de New Hampshire décrit comme «étoile montante» par la Présidente Ann Weaver Hart est mort samedi après un accident de parapente au Canada.

Charles E. Warren, un assistant professeur de biochimie et biologie moléculaire, a succombé de blessures subies vendredi pendant ses vacances à Calgary, Alberta.

Warren était à UNH depuis trois ans et était un parapentiste avide et accompli, selon William.

A University of New Hampshire biochemistry professor called a "rising star" by President Ann Weaver Hart died Saturday after a paragliding accident in Canada.

Charles E. Warren, an assistant professor of biochemistry and molecular biology, succumbed to injuries he suffered Friday while on vacation in Calgary, Alberta.

Warren had been at UNH about three years and was an avid and accomplished paraglider, according to William Trumble, dean of the College of Life Sciences and Agriculture, where Warren taught and researched.

"This is a tremendous loss," Trumble said. "He was far too young."

Warren was not married. He earned a Ph.D. in 1989 from Oxford University in England, according to a UNH Web site posting by Warren.

Trumble recalled Warren as "very, very smart and very personable."

"He was always willing to help out," Trumble said. "It's a tragedy to lose anyone at any time, but especially in such a tragic accident."

In a statement, Hart said Warren's death has had a profound effect on the UNH community.

"In a magazine column two years ago, I used Charles Warren as one of our best examples of a faculty member who represented the epitome of interdisciplinary teaching, research and outreach," Hart said. "While he has been at UNH for only three years, he already was making his mark on students and colleagues. Professor Warren was deeply committed to working with New Hampshire school teachers through the Leitzel Center and was co-director of the Biomolecular Interactions Technologies Center. His research in glycobiology will one day lead to better treatments for disease. While rising star sounds cliche, Professor Warren epitomized that star quality. We mourn his loss tremendously."

In her 2003 column in the UNH Alumni Magazine, Hart listed Warren with academic luminaries such as Pulitzer Prize winning poet Charles Simic as an example of UNH's accomplished faculty.

Warren was an expert in glycobiology and had studied the addition of sugars to proteins, according to Trumble.

"Charles' work was targeted toward medical applications and the control of disease through understanding the role of proteins that cause diseases," Trumble said.

Trumble said he believed Warren had gone to western Canada to take part in a paragliding competition, but he did not know if Warren was competing when he was injured. UNH officials said more details of Warren's accident would be released as they become available.

UNH notified Warren's colleagues yesterday through e-mails, phone calls and personal visits, according to Trumble.

A memorial service will be held Friday at 2 p.m. on the Durham campus.

Paragliding accident kills UNH educator
By Chris Outcalt

august 3, 2005

DURHAM - Archived article

coutcalt@seacoastonline.com
Charles Warren, an assistant professor of biochemistry and molecular biology at the University of New Hampshire, died Saturday after a paragliding accident in Canada.
According to William Trumbull, the dean of the College of Life Sciences and Agriculture, Warren was in Calgary, Canada, to compete in a paragliding competition. Trumbull was unsure if Warren was actually in competition at the time of his accident.

According to UNH professor Rick Cote, Warren made his mark in the department during the three years he was there.

"He brought some very fresh perspectives to the biochemistry curriculum at UNH," said Cote, a co-worker of Warren's in the Biochemistry Department.

In her statement in a press release issued on Monday, UNH President Anne Weaver Hart said that Warren was "one of our best examples of a faculty member who represented the epitome of interdisciplinary teaching, research and outreach."


In addition to his work in the classroom, Warren also spent time working in his lab at the university.

"He was an outstanding researcher," said Cote. "He had boundless energy."

Warren's lab work focused on the role that glycoproteins play in diseases.

"His research in glycobiology will one day lead to better treatments for disease," said Hart.

Warren was not new to paragliding.

"It was one of his passions," said Cote. "He was very skilled."

Paragliding is both a recreational and competitive sport that is a hybrid of hang gliding and parachuting.

Unlike parasailing, paragliding is free-flying and a more active sport. Parasailing typically involves being pulled through the air by a vehicle, usually a boat.

According to Trumbull, Warren had been invited to join the Canadian national paragliding team.

A memorial service has been tentatively scheduled by officials in the College of Life Sciences and Agriculture for 2 p.m. on Friday.

"He was a wonderful friend and colleague," said Cote. "He's going to be greatly missed."

Accident en parapente tue éducateur UNH
Par Chris Outcalt

3 août 2005

DURHAM - Article archivé

coutcalt@seacoastonline.com
Charles Warren, un assistant professeur de biochimie et biologie moleculaire à l'Université du New Hampshire, est mort samedi à la suite d'un accident de parapente au Canada.
Selon William Trumbull, le doyen du College des Sciences de la Vie et Agriculture, Warren était à Calgary, Canada, pour participer à une compétition de parapente. Trumbull n'était pas certain si Warren était en compétition au moment de son accident.

Selon le professeur Rick Cote de l'UNH, Warren s'est fait remarquer dans le département pendant les trois ans qu'il y était.

«Il a amener des perspectives très rafraichissantes au curriculum de l'UNH,» dit Cote, un collègue de Warren dans le département de Biochimie.

Dans sa déclaration de presse lundi, la présidente de l'UNH Anne Weaver Hart a dit que Warren était «un des meilleurs exemples de membre de la faculté qui représente le modèle d'enseignement interdisciplinaire, recherche et dissémination du savoir.»

En plus de son travail de classe, Warren travaillait aussi à son labo à l'université.

«Il était un chercheur hors-pair,» dit Cote. «Il avait de l'énergie à revendre.»

Le travail de labo de Warren se concentrait sur le rôle des glycoprotéines dans les maladies.

«Sa recherche en glycobiologie apportera un jour de meilleurs traitements des maladies,» dit Hart.

Warren n'était pas nouveau au parapente.

«C'était une de ses passions,» dit Cote. «Il était très habile.»

Le parapente est un sport récréatif et compétitif qui est l'hybride du deltaplane et du parachutisme.

Contrairement au paravoile, le parapente est du vol libre et un sport plus actif. Le paravoile typiquement implique le tracté par un véhicule, un bateau normalement.

Selon Trumbull, Warren a été invité pour joindre l'équipe nationale de parapente canadienne.

Un service commémoratif a été mis au calendrier par les officiels du Collège des sciences de la Vie et de l'Agriculture pour 14:00 vendredi.

«Il était un merveilleux amis et collègue,» dit Cote. «Il va beaucoup nous manquer.»

UNH biochemistry professor remembered
By Chris Outcalt

august 6, 2005

DURHAM - Archived article

Souvenirs d'un professeur de Biochimie de l'UNH
Par Chris Outcalt

6 août 2005

DURHAM - Article archivé (anglais)

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